Da er vinteren rett rundt hjørnet!
“Setter på vinterhjulene om et par uker jeg”, “Jeg tror vinterhjulene mine er gode nok”, “Har jo over 3 mm spor så det er jo bra”. Kjenner du deg igjen i noen av disse setningene?
Vi skal forsøke å gi dere noen gode tips og råd slik at du får en best mulig og tryggest mulig vintersesong med din ELbil. Her har du en liten liste over tips som gjør at du har en litt mer våken tilnærming til det hele og sørger for at du har gjort det som skal til for å ha en bil som fungerer godt på vinterføre:
Mønsterdybde. Minste tillatte mønsterdybde i Norge er 3 millimeter (gjelder både piggfritt og piggdekk). Men vår erfaring er at dekk med 3 millimeter får veldig dårlig vegrep, selvom de er lovlige. Vi anbefaler alle våre kunder å ha dekk som har 5 mm eller mer. Dette vil være med på å gi deg godt veigrep
Alder på dekk. Du kan på siden av dekket se når dekket ble produsert. Som oftest så tar det noen måneder fra dekket er produsert til det er i en butikk, så nye dekk bruker normalt å være 6-8 mnd gamle. Datomerkingen er 4 siffer, hvor 2 siffer står for uke og 2 for år. F.eks vil merket 3318 bety at dekket er produsert i uke 33, 2018. I bransjen sies det at dekk er “ferskvare”, og man bør unngå dekk som er mer enn 5-6 år gamle. Men det finnes flere i bransjen som sier at dekk kan ha enda lenger holdbarhet bare de blir oppbevart tørt og i god temperatur.
Dimensjon: Det er uhyre viktig at du sjekker både felg/dekk dimensjon og passer på at dette stemmer overens med hva som er lovlig og riktig for din bil. På en Tesla Model S (eksempel) så vil 245/45/19 være normal dimensjon på vinterhjul. Denne betegnelsen betyr følgende: 245=bredden på dekket, 45=høyde/profil på dekket, 19=antall tommer størrelsen på felg/omkrets.
Setter man på feil dimensjon så vil det ha utslag på farten som bilen viser. Går du opp i størrelse på felg, så må du normalt ned på profil. Dette for at rulleomkrets skal være lik det som bilen er satt opp med som standard. Vi anbefaler at du holder deg til det som er standard størrelser, men dersom du ønsker større felg, så pass på at du har fått riktig dimensjon av en profesjonell person.
Loadindex/Lasteindeks: Lasteindeks eller Load index betyr hvor mye last og tyngde et dekk tåler. Tallene viser hvor mye et dekk tåler i kilo, slik at du må gange tallet med 4 da tallet er pr. dekk. Velger du feil dekk så kan det ha katastrofale følger. Det er uhyre viktig at du sjekker at lasteindeks på dekket stemmer overens med det som står i vognkortet.
Like dekk på samme aksel: Det er ingen regel for at man skal ha like dekk-merker på alle 4 hjulene, men det er viktig at man har samme type dekk/mønster og gjerne også dybde på samme aksel.
NB! Man har ikke lov å blande piggfrie og piggdekk. Enten har du piggdekk på alle 4 hjul, eller 4 piggfrie.
Visuell kontroll: Dersom du skal bytte hjulene selv så er det en god vane å ta en visuell sjekk på alle hjul, både felgene og dekkene. Se om det er noen sår/hull/skader på dekkene som kanskje kan være bekymringsverdig. Se også om felgene er i fysisk bra stand. Se gjerne etter sprekker, eller om noen av avbalanseringsloddene har falt av.
I samme omgang så kan det være lurt å vaske de hjulene som du tar av bilen før du lagrer dem. Da vil det være enklere og hyggeligere når du skal legge om igjen ved neste sesong.
Avslutningsvis vil vi si at det finnes mange premium dekk, men les litt brukertester for de litt rimeligere variantene. Ofte kan man finne ganske gode dekk for en betydelig rimeligere pris.
På våre blogger kan du lese om hvordan vår hverdag er og hva vi gjør til daglig. Vi deler gode tips og råd for deg som skal selge bil, enten om du vil gjøre det selv, eller bruke en forhandler som f.eks oss.
Følg gjerne med på vår nettside og facebookside for å få med deg det siste innen EL bil, og husk at vi også har en avdeling i Arendal.
Skal du selge en EL bil, så kan du gjerne ta kontakt med oss. Vi har lang erfaring, kan tilby finansiering til en potensiell kjøper og gode forsikringsløsninger. Fyll ut kontaktskjema på vår nettside.