Sjekk helsetilstanden på batteriet ditt

Batterisjekk for elbiler og fossile biler

Kjøremønsteret ditt påvirker batteriets tilstand og avgjør om du bør være føre var og investere i en rimelig, liten vedlikeholdslader for startbatteriet.

Hva påvirker batteriets kapasitet og levetid?


Daglig kjøring

Hvis du kjører bilen regelmessig, lades batteriet normalt og du trenger sjelden å lade det manuelt. Men, mye småkjøring og bykjøring vil forringe batteriets kapasitet. Det er uansett lurt å gjennomføre en vedlikeholdslading over natt ved hjulskift vår og høst.

Lite / sjelden kjøring

Hvis du kjører lite og sjelden og bilen din ofte står stille i flere uker av gangen, da bør du lade det en gang i måneden eller annenhver måned. Da unngår du dyputlading og startproblemer.

Temperatur

I vårt vinterland vil kulde påvirke batteriets kapasitet og levetid. Vinterstid er det derfor smart å lade oftere.

Alder og tilstand

Eldre batterier mister ladekapasitet og bør sjekkes og lades oftere. Etter min mening bør startbatterier skiftes ut hvert femte år. Det er enkelt å kjøpe nytt batteri og skifte selv. Butikker som Biltema og THansen selger startbatterier over disk.

Utstyr og funksjonalitet i bilen

Lys, stereoanlegg, bruk av strømuttak og ettermontert utstyr i bilen vil tappe batteriet raskere

Hvordan sjekker du batteritilstand- og kapasitet på ditt startbatteri?

Du kan kjøpe et batteritestapparat og sjekke selv, eller be om at verkstedet sjekker batteritilstand for deg når du f.eks. har bilen på service. Du kan også kjøpe batteritestapparat i ovennevnte butikker, de koster fra 200 kroner og oppover. Kjekt å ha hvis du kjører mange korte turer eller ofte lar bilen stå.

Hvordan kan du vedlikeholdslade startbatteriet selv?

Det er lett som en plett. En vedlikeholdslader eller såkalt «smartlader» passer perfekt hvis du kjører mange og korte turer, eller hvis bilen står ubrukt i noen uker av gangen. En vedlikeholdslader holder bilen fulladet og forlenger levetiden på startbatteriet. Den kobles enkelt til batteriet og i en stikkontakt og den kan være tilkoblet over natten eller i lengre perioder for sikker start og et mer pålitelig startbatteri. Spør i butikken for å få riktig lader som er tilpasset ditt startbatteri (blysyre, AGM, GEL eller Lithium). Det er viktig for å unngå skader. Ta med bilde av batteriet ditt til butikken. En grei vedlikeholdslader koster fra 4-500 kroner og oppover.

Hvis du vil slippe klyper og gnister når vedlikeholdsladeren kobles til kan du sette på hurtigkobling for å lade. Mange har vedlikeholdsbatteriet permanent tilgjengelig og tilkoblet under panseret. Da er det bare å sette det i stikkontakten og lade.

Test av hovedbatteri i ELBIL


NAF tilbyr tester for å vurdere tilstanden til et elbilbatteri. Det er spesielt aktuelt når du kjøper bruktbil. En NAF Eierskiftetest inkluderer en batterikontroll med AVILOO-flashtest, som gir en objektiv vurdering av batteriets helsetilstand (SoH – State of Health). Testen kan avdekke eventuelle avvik i battericellene som kan dekkes av garantien. Jeg anbefaler at du tester batteriet før du kjøper bruktbil, for å unngå ubehagelige overraskelser.

PS: Husk startkabler i bilen, unnværlig for fossilbiler den dagen batteriet er dødt.

Startkabler skal aldri brukes på hovedbatteriet i elbiler (høyvolt), kun hvis 12-voltsbatteriet (startbatteriet) er dødt.

Sjekk hovedbatteriet i Tesla


Du kan teste hovedbatteriet i en Tesla ved å koble bilen til en AC-lader og deretter navigere til Kontroller > Service >. Da vises batteritilstandstest på skjermen. Testen er en innebygd funksjon som analyserer batteriets helse og gir deg viktig informasjon om batteriets tilstand.